Skadehistoriken

Jag nämndetidigare att min häst Elbrus är på igångsättning efter en skada och tänkte att jag kan skriva lite om det om det är någon som undrat vad det är han har haft.


Elbrus har varit en riktig otursfågel den senaste tiden. I somras blev han halt (troligtvis bara någon lätt vrickning då det snabbt gick över efter lite vila), på hösten fastnade han i boxen en natt vilket gjorde att han var helt sårig över hela kroppen och helt slut ett par dagar. Han undersöktes av veterinären för säkerhes skull, men det var ingen fara som tur var. Veterinären sa till och med att han var mycket fräsch för sin ålder. :)
Nästa skada var ett sömtramp på strålen som hände under en skoning, det var inte så allvarligt men han fick vila någon vecka för säkerhets skull. Hans senaste skada hände dagen efter nyårsafton då han fick lymfangit. Veterinär tillkallades såklart och han fick medicin. Blev mycket promenader i några veckor efteråt, men sedan blev det riktigt kallt i många dagar (vissa stunder till och med kallare än -35) som gjorde att hans igångsättning las på is och även dagar med snöstorm gjorde att igångsättningen blev lidande.

Vi har haft otur med att det varit dåligt väder/underlag som inträffat just mellan hans skador så vi inte har kunnat göra så mycket mer än skrittat, det var senast i somras som jag red Elbrus "som vanligt". Nu har jag tagit det väldigt lugnt med hans igångsättning just för att han är lite till åren och jag varvar promenader med skritt uppsuttet just nu, snart ska jag lägga in lite trav om allt känns bra. Hoppas verkligen att allt flyter på bra så att vi kan börja träna ordentligt igen!





Kommentarer
Fanny & Filippa ♥

Fin blogg, och söta hästar ♥

2012-02-26 @ 15:55:38
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hastupplevelsen

Bloggen om min vardag med mina hästar

RSS 2.0